WIADOMOŚCI

FIA zmieniła przepisy dotyczące pracy sprzęgła w sezonie 2020
FIA zmieniła przepisy dotyczące pracy sprzęgła w sezonie 2020
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wprowadziła szereg zmian do regulaminu technicznego na sezon 2020, a jedną z nich jest dalsze zaostrzanie przepisów dotyczących pracy sprzęgła.
baner_rbr_v3.jpg
Kierowcy Formuły 1 będą musieli przygotować się na kompletną zmianę pracy łopatki sprzęgła, co przynajmniej na początku sezonu może powodować sporą nieprzewidywalność na starcie wyścigów. Obecnie kierowca "puszcza" sprzęgło zwalniając od siebie łopatkę, podczas gdy przepisy na sezon 2020 zakładają, że łopatka sprzęgła będzie zwalniała je po przyciągnięciu jej w kierunku kierowcy (odwrotnie niż dotychczas).

Oprócz tego FIA zamierza dokładnie monitorować kwestie położenia sprzęgła, aby do maksimum ograniczyć możliwość sprytnego mapowania jego położenia. Za kierownicą dalej będą mogły znajdować się dwie łopatki, ale będą one musiały być identyczne, tzn. będą musiały być umieszczone symetrycznie względem osi kierownicy oraz posiadać dokładnie taką samą charakterystykę pracy.

Na kierowcy będzie spoczywał obowiązek udowodnienia, że praca sprzęgła może być sterowana tylko jedną łopatką i obie pracują w identyczny sposób.

Artykuł 9.2.1 nowego regulaminu technicznego stanowi do tego: "Aby zapewnić, że sygnały wykorzystywane przez układ ECU FIA odpowiadają ruchom kierowcy, każdy zawodnik musi móc zademonstrować, że procent położenia łopatki sprzęgła obliczony przez ECU nie jest odchylony od fizycznego położenia urządzenia o więcej jak +/- 5 procent, zmierzonego jako procent całego wykorzystywanego skoku łopatki."

Oprócz zmian dotyczących sprzęgła, FIA dalej próbuje załatać regulamin w kwestii możliwości spalania oleju.

W regulaminie technicznym pojawiła się definicja dodatkowego zbiornika oleju i od przyszłego sezonu takich elementów będzie mogło być w bolidzie nie więcej jak jeden. Zbiornik ten wraz z przewodami połączeniowymi do silnika nie może przekraczać pojemności 2,5 litra i musi być solenoidalnie kontrolowany.

Ilość paliwa poza klatką bezpieczeństwa również została zredukowana z 2 do zaledwie 0,25 litra, co ma ukrócić wszelkie próby sprytnego omijania czujnika przepływu paliwa lub mieszanie tego paliwa z olejem w innych częściach bolidu.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

17 KOMENTARZY
avatar
scud

02.05.2019 09:46

0

zamiast ułatwiać start zaczynają kombinować ,że może się pomyli i coś nie tak zrobi i zamiast wystartować od strzała to wystartuje po korekcie czyli po 1s a wtedy może będzie już miał inny bolid w dupie:-/eee w tylnim skrzydle... samo bezpieczeństwo


avatar
saint77

02.05.2019 10:07

0

Co by tu jeszcze spieprzyć......


avatar
rowers

02.05.2019 11:30

0

Nie ma tu jakiś większych różnic, ale kwestia zmiany percepcji czucia sprzęgła może powodować dziwne sytuacje na starcie. Od kiedy w samochodach naciskanie sprzęgła sprawia jego zwalnianie... Odczucia będą kompletnie odcięte od tego co jest teraz. Z drugiej strony wynika z tego, że kierowcy wykorzystują kilka łopatek sprzęgła z różnym działaniem. Mogą w sumie wykorzystać nawet 3. Bo mamy łopatkę sprzęgła i 2 od biegów. A do procedury startowej przecież można zmapować każdą jak sie chce. W sumie przy tych zmianach i tak to można obejść. Natomiast kwestia z olejem pokazuje stopień zawikłania przepisów w F1. Ilość oleju w klatce bezpieczeństwa, ilośc oleju poza nią. Skoro to chcieli ukrócić to trzebabyło okreslić ogólne zużycie jednostki napędowej, a nie dzielić zbiorniki.


avatar
dominof1

02.05.2019 11:37

0

@2, Kierowca może jednocześnie puszczać jedną łopatkę, wciskać drugą, kciukiem kręcić pokrętłem na kierownicy, łokciem wbijać biegi, kolanami naciskać guziki, gaz obsługiwać lewą nogą, a ustami kręcić kierownicą. Dodatkowo pierwsza trójka do pierwszego zakrętu dojeżdża na wstecznym. A tak na poważnie, to też uważam, że przesadzają. Po co to zmieniać i wydawać pieniądze na opracowywanie kolejnego systemu?


avatar
esbek2

02.05.2019 12:57

0

A nie lepiej jeszcze ustalić, że kierowcy muszą mieć jednakowy wzrost, wagę i datę urodzenia. F1 robi się formułą identycznych gokartów.


avatar
Vendeur

02.05.2019 15:44

0

" że praca sprzęgła może być sterowana tylko jedną łopatką i, że obie pracują w identyczny sposób" Przecinek przed "że", po spójniku "i"? Naprawdę...? Cytuając słownik PWN: "[374] 90.E.3. Nie stawiamy przecinka, jeśli spójnik lub zaimek względny upodrzędniający (np. że, jak, który) został powtórzony po spójniku łącznym lub rozłącznym. Typowymi połączeniami są: i że, albo że, i jak, i który, "


avatar
czuczo

02.05.2019 17:32

0

Czy w F1 nie ma już nic do poprawienia to zabierają się za jej spieprzenie?


avatar
josef

02.05.2019 18:22

0

Pewnie okazało się ,że zespoły kombinują przy sprzęgle i dlatego pojawiły się nowe wytyczne. Ta kierownica wygląda jakby była wyciągnięta z Sokoła Millenium...


avatar
berko

03.05.2019 12:54

0

@ 6. Vendeur Coraz bardziej mam Cię za mało poważnego człowieka. To jest forum o tematyce F1, nie o poprawnej pisowni. Co z tego, że jest tam błąd? To nie dyktando. Wiadomo o co chodziło autorowi, a pomyłka każdemu może się przytrafić.


avatar
XandiOfficial

03.05.2019 15:56

0

Naczelny polonista tego forum znów atakuje! Strajkował 2 tygodnie i nic. Ból tylnego spojlera!


avatar
Miki42

03.05.2019 19:00

0

Oni z tego FIA mają coś jednak z głową nie tak głupszego pomysłu nie słyszałem byle utrudnić życię kierowcą


avatar
mpkaras

04.05.2019 09:49

0

Ach ta wieczna walka zespołów z FIA. Z jednej strony ograniczenia FIA wymuszają na zespołach szukania rozwoju tam, gdzie regulator zostawił jakieś tam furtki. Z drugiej strony odnosi to odwrotny skutek co do zmniejszania kosztów królowej sportów motorowych. Swoją drogą jest to dla mnie nieporozumienie. Na rodzinę królewską się nie oszczędza.


avatar
amol

04.05.2019 11:25

0

@ Vendeur Zmień stronę F1 na kółko polonistyczne i tam praw swoje mądrości o przecinkach.


avatar
Kruk

04.05.2019 11:41

0

@9, @10, @13. Czytając prasę albo tekst zamieszczony w internecie, powinniśmy szlifować nasz język. To samo tyczy się nauki języków obcych. Najlepiej uczysz się tłumacząc filmy, książki, teksty piosenek lub po prostu rozmawiając z cudzoziemcami. Jeżeli trafisz na przygłupa, nie potrafiącego posługiwać się własnym językiem-czego od niego nauczysz się?


avatar
Kerenzikov

04.05.2019 21:47

0

W sumie dobra zmiana, może nie do końca odnośnie kierunku działania, ale jako ograniczenie sprytnego mapowania, jakby jeszcze to samo zrobili z pedałem przyspieszenia to by dopiero pokazało, kto ma wyczucie w jeździe w deszczu :)


avatar
Airjersey

05.05.2019 22:25

0

ktoś - nie da się chyba już nic durnego w F1 wymyślić. FIA - potrzymaj moje piwo


avatar
zawist

06.05.2019 08:35

0

Mam wrażenie ze w ogóle odkąd odszedł Ecclestone F1 stała się bardziej sztuczna włącznie z oprawą graficzną w sensie transmisji - czyli tam kolorek tu inny kolorek tu zdjęcie danego kierowcy włącznie wręcz ze śmiesznymi dźwiękami. Wygląda to wszystko słabo i dosłownie jak w gierkach PS . Z przepisami jest często podobnie. F1 w dużym stopniu straciła klimat i charakter.


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu